IT

Review: IT (2017)

Het hele jaar keek ik al uit naar deze film. De mini serie uit 1990 heb ik al meerdere malen gekeken met veel plezier en Tim Curry steelt hierin de show. In eerste instantie wist ik niet of ik enthousiast moest zijn toen bekend werd gemaakt dat IT een remake zou krijgen, totdat ik de eerste beelden zag van de film. Hier heb ik al eerder een artikel over geschreven wat je hier kunt lezen. Hoewel het niet vaak voor komt, moest ik deze film vanaf het eerste moment zien.

Het verhaal speelt zich af ik het stadje Derry, Maine waar in een korte tijd veel kinderen verdwijnen. Georgie, het broertje van Bill, is hier één van. Bill gaat na de verdwijning op onderzoek uit met zijn vrienden, die bekend staan als ‘The Losers Club’. Ze gaan kijken wat er nu gebeurt is met Georgie en komen hierdoor Pennywise tegen. Vanaf dat moment begint alles. Pennywise is een wezen wat zich voordoet als je grootste angst, maar voornamelijke het gedaante van een clown aanneemt.

Om te beginnen: de cast geweldig. De kinderen zijn stuk voor stuk top acteurs. Ik heb me aan geen enkele van de jongere acteurs gestoord en als je méér dan twee uur naar voornamelijk deze kinderen moet kijken, is dat erg fijn! Persoonlijk ken ik ook alleen Finn Wolfhard, ook wel bekendt door zijn bekende rol in Stranger Things. Maar nu, laten we het over Pennywise hebben! Bill Skarsgård heeft zo een geweldige performance neergezet van Pennywise. Tim Curry heeft hem vroeger iets menselijker neergezet, maar Bill Skarsgård heeft hem helemaal gek gemaakt. Geweldig om naar te kijken! Deze variant laat zien hoe gestoord dit wezen is.

De regisseur van deze film is Andy Muschietti. Andy Muschietti is bij het publiek alleen bekend voor zijn film Mama uit 2013. Die film was een prima horrorfilm, maar nou niet geweldig. Dus was ik erg benieuwd naar wat hij van dit verhaal ging maken. Maar dit had ik niet van hem verwacht omdat ik ook niet veel kon verwachtte van iemand met maar één film heeft gemaakt. Ik vond dat de film super gemaakt was door de manier hoe Pennywise wordt opgebouwd in de film. Hoe verder je kijkt, hoe meer je ziet en hoe meer bang je voor hem wordt. Ik vind dat de regisseur echt een geweldige film heeft gemaakt en ik zeker al uitkijk naar deel 2!

Persoonlijk vind ik het een geweldige film. Ik was al héél erg benieuwd, maar de film heeft volledig aan mijn verwachtingen en meer voldaan! De film is heel goed gemaakt en je blijft geïnteresseerd in het verhaal. Het gore effect is wel omhoog gebracht in deze film. In 1990 was dit er niet omdat het een tv-serie was. Door de gore effecten is het ook interessant voor de mensen van deze tijd, die niet bekend zijn met het verhaal. Het heeft wel veel schrik momenten, maar die storen mij niet.

Wat een geweldige film! Goeie cast, goeie horror en geweldig gemaakt! Echt één van mijn favorieten films van 2017. Ik zou het liefst nu al de blu-ray willen hebben en deze dan nog 100 keer kijken. Dat laat al zien hoe enthousiast ik ben over deze film. Ik kan er niet veel meer over zeggen dan: houdt je van goeie horror dan moet je deze zeker kijken! Natuurlijk heeft de film schrikmomenten, die voornamelijk bestaan uit harde geluiden, maar zijn totaal niet storend. Ik wil ook nog een keer benoemen dat ik ontzettend veel respect heb voor de performance van Bill Skarsgård. Hij had veel druk op zich om Pennywise en Tim Curry niet teleur te stellen en dat heeft hij ook niet gedaan. Top horror film en zeker een aanrader om te zien. En nogmaal: ik kijk nu al uit naar deel 2!

IT draait vanaf 7 september in de bioscoop

Heb jij IT uit 1990 al gezien?